پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

راه اندازي آشپزخانه صنعتي

طرز تهيه مرغ شكم پر (به روش هاي مختلف)

۲۱ بازديد

طرز تهيه مرغ شكم پر شيرازي:

ادويه ها شامل: زيره سياه، زنجبيل، جوز هندي، پاپريكا است.
ابتدا ظرف را روي حرارت بگذاريد و داخل آن روغن بريزيد. گوشت چرخ كرده را با پياز كه قبلاً كمي تفت داده و مخلوط كرده ايد و در اينجا به روغن اضافه كنيد. گوشت را كمي تفت بدهيد تا بوي خامي گوشت گرفته شود نيازي نيست زياد سرخ شود.


سبزي را اضافه كنيم كمي تفت بدهيد نصف پياز داغ را هم اضافه كنيد گردو، غوره را هم اضافه كنيد و كمي تفت بدهيد ادويه جات را هم اضافه كنيد.
ادويه را خودتان در منزل تهيه كنيد بهتر است. حرارت گاز را خاموش كنيد و مواد را برداريد.

مرغ را حتماً يك شب قبل آبليمو و نمك بزنيد و بگذاريد داخل يخچال بماند.


گردن و بال هاي مرغ را بدوزيد كه باز نباشد. مواد را داخل شكم مرغ پر كنيد بعد انتهاي مرغ را با نخ و سوزن بدوزيد.
داخل يك قابلمه روغن بريزيد و هر طرف مرغ را داخل آن سرخ كنيد و نصف بقيه پياز داغ و ادويه ها را اضافه كنيد.


رب و آلو هميشه آخر كار اضافه مي شود اگر زودتر اضافه شود مرغ سياه مي شود.

آب را هم به مرغ اضافه كنيد و بگذاريد حدود يك ساعت و نيم بپزد يك ربع مانده به آخر پخت رب و آلو و زعفران آبكرده را اضافه كنيد و يك ربع ديگر بگذاريد بپزد.


مرغ بايد در آب غوطه ور شود و حرارت هم بايد زياد باشد تا آب خوب بخار كند. اگر آب كم باشد بالاي مرغ خوب پخته نمي شود.

مي توانيد اين مرغ را فويل بپيچيد و كمي آب داخل سيني فر بريزيد و مرغ را داخل سيني و درون فر بگذاريد در اين صورت سس ندارد. اما مرغي كه روي گاز پخته مي شود خوشمزه تر است.

طرز تهيه مرغ شكم پر اهوازي:

براي طرز تهيه مرغ شكم پر، ابتدا مرغ را به صورت كامل بشوييد و بعد سطح مرغ را كمي نمك زده و داخل شكم مرغ را كمي نمك و زعفران و فلفل سياه بزنيد تا مزه دار شود و بو ندهد.


ابتدا حشو را درست كنيد :

1 عدد پياز كوچك را ريز خرد كنيد و به همراه برنج كه چند ساعت خيس كرده بوديد و آب آن گرفته شده و مقداري زعفران و كمي از ادويه ها و ۱ عدد از ليمو عماني ها كه هسته هايش را درآورديد و كشمش كه كمي خيس خورده را خوب مخلوط كنيد و داخل شكم مرغ بريزيد و با نخ بدوزيد.


و با چاقو چند برش از روي سينه ي مرغ را به داخل داده تا هنگام پخت كمي آب وارد شكم مرغ شود و حشو پخته شود. اين نكته خيلي مهم است كه اگر برش ندهيد برنج داخل شكم مرغ به صورت دانه مي ماند و پخته نمي شود.


حالا مقداري روغن در قابلمه كه قرار است مرغ را داخل آن بپزيد بريزيد و بگذاريد تا كمي گرم شود و مرغ شكم دوخته شده را داخل آن سرخ كنيد به صورتي كه همه ي جاي مرغ قرمز و خوش رنگ شود و سپس مرغ را خارج كنيد و 2 عدد پياز درشت باقيمانده را ريز خرد كنيد و در روغن باقيمانده از مرغ تفت دهيد و ادويه ها را اضافه كنيد و تفت بدهيد.


سپس رب گوجه را اضافه كنيد و خوب تفت بدهيد تا رنگ آن باز شود. بعد لپه ها را كه از قبل خيس خوردن را اضافه كنيد و كمي تفت بدهيد. در اين مراحل بايد كمي روغن زياد باشد.

 

بعد مرغ سرخ شده را به رب گوجه ها اضافه كنيد و آلوها را كه كمي خيس خورده آن را اضافه كنيد و ۲ عدد ليمو عماني كه چندتا سوراخ ريز داخل آن زديد را اضافه كنيد و بعد آب تا حدي بريزيد كه تا روي مرغ برسد و ابتدا شعله را زياد كنيد و بعد كه آب جوشيد شعله را كم كنيد و حدود دو ساعت بگذاريد تا خوب بپزد و آب آن غليظ شود.

هر چه قدر آب آن غليظ تر باشد خوش طعم تر مي شود.

منبع:سايت بيتوته

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.